Civilizace je nová noční terénní šifrovací hra, která se konala v Praze. Trosky se zúčastnily ve složení Romana, Romča, Terezka, Bára a Míša.
|
Civilizace
Řešením této šifry bylo všimnout si, že po obvodu jsou číslice v rozsahu 1 až 9, což navádí na mobilní klávesnici. Poté stačilo spojovat číslice přes střed, na což naváděla
střelka spojující počáteční tučně zvýrazněnou číslici a její protějšek. Jednotlivé části výsledku měly jen opačné pořadí, která číslice znamená klávesu. Toto bylo ale dobře
zřejmé z obou začátků, protože tam vzhledem k číslům nebyla jiná možnost, jak pokračovat.
Cílem bylo všimnout si prvně toho, že všechna čísla jsou druhé mocniny. Po odmocnění zůstala pouze čísla v rozmezí 1 až 12, což navádí na věci s daným počtem (měsíce,
ciferník).
Jednotlivé skupinky představovaly čáry spojující místa na ciferníku, které přímo vykreslovaly jednotlivá písmena. Nápovědou také mohl být fakt, že některé skupinky obsahují
stejné čísla, jen zrcadlově přeskládané.
V první části bylo cílem všimnout si, že některé dvojice křížků jsou vzdálené přesně na délku zápalky, kterou týmy dostaly ve startovní obálce. Poté šlo jednoznačně vytvořit
trojice spojených křížků tak, že každá z nich začínala a obsahovala právě jedno hlavní město. Dvojice čar nebyly náhodné a představovaly semaforovou abecedu, takže vznikla
písmena. Zbýval druhý krok, seřazení písmen podle abecedního pořadí států a vzniklo řešení.
Cílem u této šifry bylo všimnout si, že každá strana každé kartičky je rozdělena na 4 dílky a že rozdělení je prováděné čarami 2 různých délek. Rozstříhání v tomto případě
mohlo uškodit, protože kartičky nebylo potřeba otáčet. Stačilo poskládat kartičky k sobě s ohledem na délku a pozici čar na hranách. Startovní kartička byla viditelně
odlišená tím, že byla širší a měla na počátku jakoby obě strany nulté hrany. Poskládané kartičky poté stačilo projít a čáry nahradit písmeny za použitím morseovky.
U této šifry bylo klíčem všimnout si podobnosti s mapou. Po bližším zkoumání si měly týmy všimnout kruhového objezdu mezi ulicemi Ryšavého a U Kunratického lesa, který
odpovídal směru od hradu. Správným postupem bylo změření vzdálenosti mezi známými místy, hradem a kruhovým objezdem, a dopočítání zbylých bodů na mapě pomocí vzdálenosti
a úhlu. Zbylé body představovaly altány na křižovatkách cest, studánku a dětské hřiště v severní části Kunratického lesa. Na těchto místech byly vždy nalepené cedulky s
logem hry a číslem různé velikosti fontu. Jednotlivá čísla byla druhé mocniny písmenek, takže stačilo stanoviště projít.
Po prvním ohledání zdánlivé osmisměrky si týmy měly všimnout slov SUDA, LICHA v pravém dolním rohu, směrem zprava doleva. Ta naváděla na řešení nahradit písmena čísly,
a pokračovat podle sudosti/lichosti. Druhým krokem bylo rozdělit mřížku do bloků 2x3 a aplikovat Braillovu abecedu, potom už přímo vyšlo řešení.
Po ohledání šifry si měly týmy všimnout dvou věcí. Jednak každá věta obsahovala právě jeden název s velkým počátečním písmenem. Složením těchto vznikla nápověda TAKTO
TO NEPUJDE, SLEDUJ KUDY JEDE. Nápověda naváděla na linky MHD, v mapách vzadu jsou linky tramvají a autobusů. Mapa byla u této šifry nutnou podmínkou pro řešení, protože
některé linky již nejsou aktuální. Druhá věc byla čísla, každá věta obsahovala právě jedno číslo zapsané číslicemi a jedno zapsané slovně. Řešením bylo najít tramvaj s
číslem zapsaným číslicemi a vzít zastávku v pořadí čísla zapsaného slovně, z této zastávky první písmeno. Protože v mapě neexistuje zastávka začínající na Y, je toto
písmeno vloženo na konci prvního odstavce.
Modře jsou zvýrazněna první písmena názvů, červeně a zeleně poté dvojice tramvaj – zastávka. Ze zastávky se vždy bralo první písmeno z prvního slova názvu, předložky se
přeskakovaly.
Asi nejtěžší šifra celé hry, protože bylo třeba řešení rozdělit na dva na sobě závislé kroky. V prvním kroku bylo nutné si všimnout, že obrázky představují chemické prvky,
které jsou navíc rozděleny do 3 skupin pomocí vodorovných čar. Následně měly týmy tyto prvky ve skupinách seřadit podle jejich atomového čísla. Po seřazení vzniká přímo první
část řešení. Druhá část řešení spočívala ve využití značek aut. Bylo nutné využít pořadí obrázků ve skupinách a vzít vždy tolikáté písmeno názvu auta, kolikátý byl obrázek
ve své skupině.
Poslední, grafická šifra, u které bylo klíčové všimnout si, že použité barvy jsou barvy duhy z šifrovacích pomůcek, a že je jich právě 7. Poté stačilo barvy duhy očíslovat
zleva od 0 do 6 a použít v šifře. Nedělené čtverce reprezentovaly jednociferná čísla, dělené potom dvouciferná. Další nápovědou mohly být barevně stejné čtverce, které
naváděly na myšlenku, že se jedná o stejná písmena. Po očíslování bylo nutné převést čísla ze sedmičkové na normální desítkovou soustavu, vzhledem k rozsahu čísel nebyl
problém si vše rozepsat a převést ručně. Čísla poté již přímo můžeme převést na písmena.
|